LOKK
lokk.no
Type oppdrag: Et dytt i ryggen
Platform: Shopify
Utviklingspartner: Kalis
Digital markedsføring: Mikkel Sørseth
Kontekst
LOKK er en spesialistbutikk for caps, luer, hatter og streetwear. De har det største tilbudet på det norske markedet og leverer også custom cap’er som broderes i Norge, både til privatmarkedet og bedrift.
Nettbutikken hadde stått urørt lenge. Konverteringsraten var lav og mange muligheter for organisk trafikk var ikke utnyttet.

Målsettinger
- Øke konverteringsraten på B2C salg
- Øke organisk trafikk til siden.
Overordnede oppgaver
Dårlig konverteringstracking
Vi begynner alltid med å verifisere at data er korrekt slik at vi kan måle effekt av tiltakene. Hos LOKK oppdaget vi at konverteringstrackingen ikke fungerte som det skulle. LOKK brukte en app som muliggjorde VIPPS hurtigkasse i Shopify. Denne funksjonaliteten medførte at ingen av hurtigkasse konverteringene ble registrert under “Online sales channel i Shopify”, men et enda større problem var at disse konverteringen ikke kom med i Google Analytics og heller ikke kunne brukes til å optimalisere kampanjer i Google Ads.
For vanskelig å finne produkter
Få inngangsporter, lite scrollvennlig
Over ⅓ av alle LOKK sine bruker lander på forsiden. Forsiden fungerte ikke godt nok som landingside. Kategorier er gjemt bak en hamburgermeny på mobil. Brukere som scrollet fikk presentert enkeltprodukter, ikke innganger til viktige kategorier eller tagger. Blokkene hadde fokus på aktualitet uten å bli godt nok oppdatert.
Sidesøket ikke tilpasset
Sidesøket hadde ikke indeksert synonymer, kun 3 produkter ble vist som auto-resultater og alle tekststrenger var på engelsk. Filtre på søkeresultatsiden fungerte dårlig, les nedenfor.
Filtre gav ikke gode resultater
Alle filtervalg (farge, cap type, størrelse) hadde store feil som gjorde at brukeren kun så et fåtall av produktene som kunne ha blitt vist, eller rett og slett så feil produkter. Brukere som filtrerte på størrelse stod i fare for å finne en cap som ikke fantes i valgt størrelse.

Kjøpsløpet hadde for mye støy
Lokk tilbød mange betalingsløsninger, men over 90% av kundene benyttet seg kun av to varianter. På produktsider, i handlevognen og i kassa sloss mange store knapper om brukernes oppmerksomhet. Det var ingen tydelig vei for å komme til mål.
Organiske muligheter ikke benyttet
LOKK var rangert svært bra på mange sentrale søkeord, men var urangert på mange lette søkeord de hadde gode forutsetninger for å rangere i toppen på. Disse søkeordene hadde over 11.000 søk pr mnd.
Løsninger

Konvertering vs tracking & optimalisering
VIPPS hurtigkasse var foretrukket betalignsløsning for ca ⅓ av alle brukere hos LOKK. Vi fant at VIPPS hurtigkasse app’en hadde en oppdatering som løste trackingproblemet, men denne oppdateringen hadde en mye dårligere user-flow. Her stod vi ovenfor et vanskelig valg, beholde et betalingsvalg som konverterte godt eller få bedre data til optimalisering av løsningen og markedsføring. Vi har inntil videre valgt å prioritere brukeropplevelsen på siden til skade for datagrunnlaget.
Samtidig fikk vi oppdatert VIPPS knappen slik at den laster inn umiddelbart.
Rydde og berike grunndata på alle produkter
Godt strukturert data på produktene er en forutsetning for å skape mye god funksjonalitet i nettbutikker. LOKK hadde ikke vært konsekvente i bruk av terminologi, de hadde heller ikke en strategi for bruk av tagger.
- Vi ryddet opp og konsoliderte all grunndata som var nødvendig for filtervalg og automatiserte landingssider (farge, produkttype, stil og størrelse).
- Vi slettet nær sagt alle tagger og utstyrte produktene med nye tagger som kunne bygge interessante landingsider, være inngangsporter fra forsiden og på sikt fungere som nye filtervalg.
Ny forside
- Forsiden har ikke lenger fokus på aktualitet. Det er istedenfor fokus på å presentere viktige kategorier og produktattributter, disse holder seg selv oppdatert gjennom automatisering.
- Forsiden er mye mer scroll-vennlig (også på laptop), da ingen av blokkene tar opp for mye vertikal plass.
- LOKK sin identitet er forsterket gjennom bruk av illustrasjoner bygget på LOKK sin maskot.
Kategorisider med filtre
- Lange kategoribeskrivelser er gjemt bak en “Les mer” knapp
- Fontstørrelse på produkttitler er dratt ned for bedre lesebarhet og vertikal plassbruk på mobil
- Alle filtre fungerer nå utmerket og brukere kan lett filtrere seg ned til et mindre utvalg i tråd med preferanser.
Sidesøket
- Viktige synonymer er indeksert
- Tekststrenger er oversatt til norsk
- Auto-resultat funksjonaliteten viser flere produkter
- Filtervalg på søkeresultatsiden funger som de skal.
Resultater
Vi har hentet trafikktall fra GA4. Grunnet problemer med tracking av konverteringer i GA4 er antall ordrer hentet fra Shopify rapporter.
Katalyse begynte arbeidet med LOKK i midten av september 2024. Endringer ble rullet ut fortløpende, de siste ble publisert i midten av oktober.
Sesongmønster
På grunn av sortiment har året til LOKK et naturlig mønster. Når våren slår til tar salget seg opp. Desember og januar har også vært ok måneder grunnet gavehandel og salg på nyåret (også i forbindelse med flytting av lokale 22/23). Oktober og november er tradisjonelt dårlige måneder.

Grunnet sesong har vi funnet det mest hensiktsmessig å sammenlikne 2024 resultater vs 2023. Når det er sagt har vi også hatt en fremgang i konvertering vs tilsvarende antall dager forut for vår målte periode.
1 okt-15 okt 2024
vs
1 okt-15 okt 2023
Revenue

47%
Avg order size

13%
Conversion rate

42%
Sessions

-8%
Google organic search clicks

-7%
Det er et lite fall i organiske klikk fra Google. Ved nærmere undersøkelser i Google Search Console, finner vi at årsaken er mindre søk på merkevaren LOKK. Ser man på Google søk uten “LOKK” i søkefrasen, så er det faktisk en liten oppgang vs 2023. LOKK har topp rangering på alle søk på egen merkevare.

En gruppe nye søkefraser vi har monitorert, med tilsammen 10.900 søk i måneden, har gått fra 101+ rangering til snittrangering på 6,1. Søkefrasene gir for øyeblikket litt under 300 klikk per mnd, men vi forventer bedre resultater i tiden som kommer. Arbeidet med SEO er langsiktig og vi har såvidt kommet i gang!
Fra LOKK om samarbeidet:
“Vårt samarbeide med Katalyse har gitt oss mer enn forventet.
Katalyse har vist veldig god forståelse for vår business og de har holdt behovet for møter oss i mellom på et minimum.
Vi har blitt presentert noen valg og tatt beslutninger underveis, men arbeidet har blitt organisert og pågått i regi av Katalyse, parallelt med at vi har kunnet fokusere på vår daglige drift. Det har vært en sømløs og god prosess, som har gitt oss et stort løft. Vi er veldig fornøyde!” – BomBom Mustad
Oppsummering
Katalyse gav LOKK sine nettsider en hestekur slik at det ble lettere for brukere å finne produkter og gjennomføre handel. På samme tid har vi styrket merkevaren og gjort LOKK mindre avhengige av å lage nye bannere på høy frekvens. SEO på viktige landingssider har blitt styrket og vi har etablert fundamentet for å mer trafikk fra nye søkefraser. De gode resultatene gjør det mulig for oss å jobbe videre med kontinuerlig optimalisering av nettbutikken.