StudioM3

studiom3.no
Type oppdrag: Starthjelp
Platform: Shopify
Utviklingspartner: Kalis
Digital markedsføring: Katalyse

StudioM3 er Norges fremste forhandler av det sveitsiske møbelsystemet USM Modular Furniture. Showroomet ligger i Sandvika. Hjemmesiden viste en rekke produkter og hadde kontaktinformasjon til firmaet, men ingen e-handelsfunksjonalitet var ferdigstilt. StudioM3 drev heller ikke med digital markedsføring. Her lå det åpenbare muligheter for økt omsetning og kjennskap til firmaet.

Bildet av forsiden til StudioM3 above the fold
  1. Ferdigstille en brukervennlig nettbutikk med ordrehåndtering spesialtilpasset StudioM3.
  2. Sette opp tracking og overholde Google Consent Mode V2.
  3. Optimalisere innhold for økt organisk trafikk
  4. Starte digital markedsføring for økt eksponering mot kunder med interesse for USM Modular Furniture. 

USM er dyre møbler som må forhåndsbetales, de har en leveringstid på 4-6 uker. StudioM3 ønsket kun faktura som betalingsløsning. Shopify er ikke optimalisert for en slik ordreflyt. Alle tekststrenger og transaksjonelle eposter måtte oversettes og tilpasses unikt behov.

Google sitt økosystem (Google Analytics, Google Tag Manager, Google Merchant Center og Google Ads), måtte settes opp og kobles sammen for å få mest mulig ut av tjenestene.
Tracking av alle sekundære konvertering (kontaktlenker, skjema, sign-ups etc) ble satt opp i GTM, for optimalisering av Google Ads kampanjer.
CookieBot ble satt opp via GTM for å overholde GDPR og Google Consent mode v2.

StudioM3 har topp rangering på alle søk med “USM” i søkefrasen, men pga layout på Google sine søkeresultatsider var konkurrentene sine tilbud uansett det første man så.

Bilde av at sponsede søkeresultater er synlig før organiske
Google prioriterer betalt annonsering fremfor sidene som gir den beste brukeropplevelsen.

Konkurrerende forhandlere har skrudd prisene ned til under listepris på de mest kommersielle produktene. Vi laget to forskjellige produktfeeder i Google Merchant Centre. En inkluderer alle produkter slik at de skal kunne vises i Google shopping felter som ikke er sponset.

Den andre feeden var for vår Google Shopping kampanje. Den bestod av de produktene konkurrenter var synlige med, her matchet vi også deres underprising. Denne investeringen handlet ikke bare om konverteringer, men om å få trafikk for å bygge kjennskap til StudioM3.

Bilde av organiske google shopping visninger
Gratis shopping annonser har også generert trafikk til siden.

StudioM3 har et høyt arbeidspress og benytter seg av deltidsansatte og ekstrahjelper. Her er det naturlig nok utskiftninger. Vi har derfor laget grundig dokumentasjon på produktopprettelse (inkludert SEO hensyn), og på ordreflyt og håndtering. Det gjør det lettere å onboarde nye ansatte og forsikre seg om at rutiner overholdes. 

Katalyse begynte med StudioM3 fra midten av mars 2024.

Med unntak av en liten Google Shopping kampanje som ble kjørt fra midten av mai 2024 til ut juli, er det ingen andre vesentlige faktorer som har påvirket performance.
Vi har fjernet all trafikk som ikke kommer fra Norge, inkludert spikes fra utenlandsk bot-trafikk.

bildet av en pil som trender oppover
bildet av en pil som trender oppover
bildet av en pil som trender oppover
bildet av en pil som trender oppover

Arbeid med innhold, SEO optimaliserte kategorier og ny navigasjon ble ferdigstilt i løpet av april, så ble e-handel ble skrudd på 29 april. En kort Google shopping kampanje skapte en topp, men trafikken har stabilisert seg på et langt høyere nivå en før arbeidene.

Grafer som viser den positive trafikkutviklingen hos StudioM3
bildet av en pil som trender oppover
bildet av en pil som trender oppover

Arbeidet med organisk trafikk er langsiktig, men vi er stolte av at vi allerede november 2024 nådde 4 plass på et viktig søkeord uten USM i tittelen.

Bilde av søkeresultat siden på søket "settebord" med StudioM3 på fjerde plass
4 plass på et merkeuavhengig søkeord som “settebord” er bra for en liten aktør, det er lagt gode planer for god rangering på tv-benk, bokhylle etc.

Nettbutikken har en relativt lav konverteringrate. Dette kan skyldes at produktene er modulære og at kunder foretrekker å gjøre så store investeringer i showrommet med kyndig hjelp. Det har allikevel kommet nok ordre til at alle forbedringer av nettsiden har blitt dekket inn. Arbeidet med optimalisering kan fortsette.

Katalyse hjalp StudioM3 fra langvarig stillstand til et godt fundament for å utvikle netthandel. Forbedringene har skapt et godt løft i trafikk til siden, som ikke bare produserer online ordre, men også et større trykk offline.

StudioM3 har rutiner og dokumentasjon for å stå på egne bein i den daglige driften, grunnet gode resultater er det også rom for å jobbe med videre optimalisering og større digitale markedsføringstiltak.