Analyse av brukeropplevelse (UX) i nettbutikk

Brukeropplevelsen på nettsiden omtales på fagspråket som UX (user experience). UX er et stort fagområde som ikke bare påvirker konverteringer, men også SEO, siden søkemotorer ønsker å sende brukere til brukervennlige sider.

Ingen nettbutikker er perfekte, selv store og etablerte butikker gjør feil. Brukeropplevelsen påvirkes også av et selskaps langsiktige strategier, derfor kan det ofte bære galt av sted å herme etter hva de største aktørene driver med. Brukeropplevelsen bør tilpasses dine målgrupper og din strategi.

Analysen beror helt på deres nåværende nivå og hva slags ambisjoner dere har. Katalyse tenker alltid kost vs. nytte. Vår tid skal brukes på å identifisere mangler det gir mening for din butikk å ta tak i. Formålet er alltid å jobbe på de viktigste tingene som må forbedres for at dere skal tjene mer. UX-analysen er en viktig komponent i arbeidet med konverteringsoptimalisering.

Uansett nivå vil det være mange potensielle forbedringer som avdekkes. Fortvil ikke! At det er mye som kan forbedres er ikke synonymt med at dere har valgt feil platform, leverandør eller fått en dårlig levering. Vi jobber oss nedover fra toppen av listen i et tilpasset tempo


Nettsider er komplekse organismer med mange forskjellige deler som må fungere sammen. Vår UX analyse tar blant annet for seg disse komponentene:

  • Navigasjon
    Header, footer, menyer, breadcrumbs og internlenking.
  • Brukervennlighet på mobil
    Korrekte avstander, riktige dimensjoner på trykkflater og fonter. Effektiv bruk av vertikal plass, scrollvennlighet, kort vei til viktige funksjoner etc.
  • Forsiden og andre viktige landingssider
    Oversikt, funksjonalitet på bannere, karuseller og andre blokker, hvilke lenker som prioriteres, call-to-actions etc.
  • Produktside
    Evne til å konvertere, alternative produkter, mersalg etc.
  • Handlekurv (nettbutikk)
    Riktig type kurv for produktene, nok info, funksjonalitet, bekreftelser, friksjon etc.
  • Kasse (nettbutikk)
    Logistikkvalg, betalingsmuligheter, oversikt, håndtering av rabatter, hurtighet, følt sikkerhet etc.
  • Funksjonalitet på skjema/datafelter (Inkludert GDPR)
    Oppgaven skal oppfattes (helst også være) så enkel som mulig. Antall felter, type felter, hvordan feltene interagerer med brukere inkl. feilmeldinger etc.
  • Kvitteringsside (nettbutikk)
    Bekreftelse på godt valg, god informasjon, sekundære konverteringer etc.
  • Transaksjonelle eposter (nettbutikk)
    Abandoned cart epost, ordrebekreftelse, leveringsbekreftelse, automatisert oppfølging.
  • Søkefunksjonalitet
    Hva som indekseres, hvor strengt søket er, vekting, boosting, auto-suggestions, auto-resultater, synonymer, søkeresultatsiden inkl. filter etc.
Ikon som indikerer de ulike komponentene vi sjekker i en UX analyse av brukeropplevelse nettbutikk
  • Kategorisering (Beslektet med SEO)
    Er det intuitivt hvor man finner produktene, er kategoriene optimalisert mot brukerne?
  • Sider med produktlister
    Oversikt og “scannbarhet”, sortering, veiledning, paginering etc.
  • Filter funksjonalitet
    Fungerer filtre, hvilke savnes av brukere? Hvordan skaffe til veie produktdata for økt funksjonalitet?
  • Innholdsstruktur (Beslektet med navigasjon og SEO)
    Er innholdet tilpasset hvordan brukere konsumerer info på mobil? Produseres det mye duplikatinnhold? Lages det “kjerneartikler”?
  • Ulike lastetider
    Treige sider konverterer dårligere.
  • Universell Utforming
    Tilpassing for funksjonsnedsatte brukere, særlig de dårlig syn.
  • Flater for anbefalinger
    Alternative produkter, supplerende produkter etc

Vi leverer alltid en rapport som sammenfatter de viktigste funnene fra analysen og presenterer disse på en forståelig måte for alle typer mottakere.

Våre funn blir også til en prioritert oppgaveliste som kan tilpasses ulike mottakertyper som f.eks: E-handel team, utviklere og daglig leder. Vi kan opprette oppgaver i verktøyet som passer samarbeidet best, alt i fra Google spreadsheets til Trello og Jira. Alle oppgaver merkes med viktighet og kompleksitet, eventuelle avhengigheter, samt andre merkeformer det gir mening å ta med.

Kompleksiteten i oppgaver er avhengig av svært mange faktorer som:

  • Interne rutiner hos dere
  • Hva slags systemer data bor i, samt eventuelle integrasjoner
  • Erfaring hos utviklere
  • Teknisk gjeld (Les: Gammelt rot og daukjøtt som skaper problemer, i ulike systemer)
  • Type platform det jobbes på.

UX-analysen er en tjeneste i seg selv, men herfra går det en naturlig overgang til andre nært beslektede tjenester som Katalyse tilbyr.


Vi kan starte arbeidet med konverteringsoptimalisering, spesifisere alle oppgaver så de blir helt klare for designere eller utviklere, designe enkle oppgaver og prosjektstyre hele videreutviklingen, samt jobbe hands-on på din løsning for å gjennomføre alle tiltak som ikke krever design- eller utviklerkapasitet.