Konverterterings-optimalisering CRO
I utgangspunktet handler konverteringsoptimalisering (CRO) om to ting. Å forstå friksjonen i nettbutikken som hindrer at det blir salg, og å sørge for at brukere som lander i nettbutikken er best mulig kvalifisert for å ønske å kjøpe produktene som selges.
Av denne grunn krever konverteringsoptimalisering godt samspill mellom innhold og funksjonalitet på siden, og markedsføringen av den. Det er for eksempel ikke uvanlig å se digitale markedsføringskampanjer sende horder av brukere til produktsider som over lengre tid fungerer som endestopp uten avkastning.
Det kreves håndlag når det kommer til å prioritere hvilke endringer som er mest effektive og ikke minst detaljene i hvordan endringer bør rulles ut.
Allsidighet, erfaring og følelsen for det.
Dette er et spill det tar lang tid å mestre, det holder ikke å kjenne reglene. I Katalyse har vi praktisk erfaring med innkjøp, salg, markedsføring og logistikk. Vi kjenner retail på kroppen og hva som kreves av en kremmer. Denne kunnskapen kombinert med analytisk kompetanse gir oss overblikket til å velge gode hypoteser når vi skal teste endringer for å øke salgsraten.
For på tross av god data fra trackingplattformer og evnen til å lokalisere friksjon, kreves det håndlag når det kommer til å prioritere hvilke endringer som er mest effektive og ikke minst detaljene i hvordan endringer bør rulles ut.
Se for deg miksebordet til en musikkprodusent. Et hav av små knotter og spaker som justerer lyden. Selv med full kontroll blir ikke musikken bra hvis man ikke har følelsen for det.
Overordnet oppskrift
- Sjekke kvalitet på data, analyser må bygges på korrekt grunnlag.
- Potensielt sette opp mer tracking og hente ny innsikt fra brukere
- Etablere hypoteser om hva som er største hindre for økt konverteringsrate
- Identifisere svakheter i brukeropplevelsen på nettbutikken via en UX analyse og eventuelle svakheter i samspillet mellom nettsiden og digital markedsføring
- Teste en hypotese av gangen* med lavest mulig kostnad, inntil resultatet er godt dokumentert. A/B testing er supert om dette er mulig.
- Implementer løsningen på en god måte om hypotesen ble bekreftet.
- Velg neste hypotese
*Vi lar ikke testing av effekt komme i veien for å utbedre åpenbare mangler ved løsningen. Vi ønsker jo at butikken skal prestere bedre på hurtigst mulig tid.